Sök:

Sökresultat:

111 Uppsatser om Särskild medling - Sida 1 av 8

Medling vid ungdomsbrott

Denna uppsats om medling beskrivs utifrÄn litteratur, tidigare studier om medling samt offentliga rapporter. Syftet med denna uppsats var att fÄ en fördjupad insikt i metoden medling samt att beskriva hur det fungerar praktiskt. För att göra detta har vi anvÀnt oss av teorin reparativ rÀttvisa vilket innebÀr: att förbÀttra samhÀllet i nuet och pÄ gottgörelse mellan offer och gÀrningsman. NÄgra ledord Àr problemlösning, förlÄtelse och Änger. För att kunna utföra detta arbete korrekt har vi anvÀnt oss av nÄgra frÄgestÀllningar, till exempel: Vad innebÀr medling?, Vilka effekter kan medling ha pÄ offer/gÀrningsman.

Medlingsverksamheten i Örnsköldsvik

Den form av medling som tas upp i detta arbete Ă€r medling vid ungdomsbrott, utifrĂ„n de principer som anvĂ€nds i Örnsköldsvik. Vi har skaffat material frĂ„n medlare i Örnsköldsvik samt tagit reda pĂ„ fakta ur ett antal böcker gĂ€llande medling för att fĂ„ en större inblick i medlingsförfarandet just vad det gĂ€ller Örnsköldsviksmodellen. Vi har bl.a. funderat kring de positiva och negativa effekterna pĂ„ bĂ„de gĂ€rningsman och brottsoffret samt tagit del av den statistik som finns gĂ€llande Ă„terfall av ungdomar som deltagit i medling..

Medling i Norrbottens lÀn

Medling Àr en metod som bygger pÄ Restorative justice och Àr en vÀrldsomspÀnnande företeelse. Det gÄr ut pÄ att den som begÄtt ett brott och den som blivit utsatt för brottet ska fÄ möjlighet att trÀffas. Detta görs med hjÀlp av en opartisk medlare. DÄ medling Àr frivilligt sÄ kontrollerar medlaren om parterna har en vilja att trÀffas samt förbereder parterna och tar reda pÄ vilken instÀllning dessa har. Om parterna vill trÀffas anordnas ett medlingsmöte.

Medling i praktiken

Medling Ă€r en verksamhet som har praktiseras i ett antal kommuner i Sverige sedan nĂ„gra Ă„r tillbaka. Det handlar om att sammanföra gĂ€rningsmannen med den som blivit utsatt för brott. Mötet sker med hjĂ€lp av en opartisk medlare. Medlingen ger gĂ€rningsmannen en chans att be om ursĂ€kt för det han/hon har gjort och fĂ„ en djupare förstĂ„else för brottsoffrets negativa upplevelser. Även brottsoffrets behov kan genom denna verksamhet tillmötesgĂ„s vilket utvecklas i arbetet.

Medling vid ungdomsbrott : SvÄrigheter med polisens ansvar

Rapporten beskriver polisens svĂ„righeter att informera unga gĂ€rningsmĂ€n om medling nĂ€r ett brott Ă€r begĂ„nget. Fokus ligger pĂ„ de yttre polisernas arbete i VĂ€sternorrlands lĂ€n dĂ€r tre nĂ€rpolisomrĂ„den, Sundsvall, SollefteĂ„ och Örnsköldsvik, valts ut att undersökas. Att dessa omrĂ„den utgör underlaget för studien har att göra med den stora skillnaden i antal medlingsĂ€renden i de olika omrĂ„dena. Enligt Rikspolisstyrelsen, som utformat en blankett, ska polisen tillfrĂ„ga unga gĂ€rningsmĂ€n, som inte fyllt 21 Ă„r, om de vill bli kontaktade av en medlingsverksamhet vid brott. Detta för att förebygga Ă„terfall i brott för gĂ€rningsmannen samt öka tryggheten för brottoffret som deltar i medling.

SÀrskild undervisningsgrupp eller bara "sÀrskild"

Problemomra?det och syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur elever i skola?r 7 ? 9 placerade i en sa?rskild undervisningsgrupp upplever, ka?nner och vilka erfarenheter de har och har haft under sin grundskolega?ng. Deras erfarenheter analyseras i fo?rha?llande till olika skolrelaterade begrepp som: inkludering, delaktighet, normalitet och ?En skola fo?r alla? Vidare sa? go?rs en generell politisk diskussion o?ver tid om samha?llets syn pa? elever i behov utav sa?rskilt sto?d. Med underso?kningen hoppas jag kunna bidra kunskap om erfarenheter och perspektiv hos elever placerade i sa?rskild undervisningsgrupp, fo?r att go?ra en ba?ttre skolsituation mo?jlig. Den empiriska underso?kning genomfo?rdes med hja?lp av intervjuer av ett antal utvalda elever som har sin skolga?ng i en sa?rskild undervisningsgrupp I underso?kningen kom det fram att elever ibland upplever sig delaktiga i skolarbetet med den nuvarande gruppen, men att de a?ven ka?nner sig exkluderade i fo?rha?llande till deras hemskolor.

Medling vid brott : ny arbetsuppgift för socialtjÀnsten

Idag har socialtjÀnsten ansvaret för att medling vid brott ska erbjudas till bÄda parter (gÀrningspersoner och brottsoffer) dÄ den skyldige Àr mellan 12 och 21 Är. Medling vid brott innebÀr att de tvÄ personerna trÀffas tillsammans med en opartisk medlare. Innan medlingsmötet sÄ trÀffar parterna medlaren var för sig under ett förmöte. Medlingsmötet Àr till för att den skyldige ska se konsekvenserna av sitt brott, för att brottsoffret ska kunna fÄ svar pÄ sina frÄgor och för att bÄda parterna ska kunna gÄ vidare. För att medlingsmötet ska kunna genomföras sÄ mÄste brottet ha blivit anmÀld samt erkÀnt.

Medling vid brott - en brottspreventiv metod?

Huvudsyftet med detta arbete var att utreda hur medling vid brott gÄr till i Sverige samt vilka faktorer som möjligtvis kan pÄverka medlingsresultatet. Rapporten bygger frÀmst pÄ en rÀttsvetenskaplig utredning av relevant litteratur gÀllande medling vid brott samt rapporter frÄn Brottsförebyggande rÄdet. Vi har valt att avgrÀnsa oss till medling vid brott frÀmst avseende unga gÀrningspersoner och de brottsutsatta vilka har pÄverkats av brotten. Vi har Àven valt att berÀtta hur medlingsverksamheten ser ut i Sverige i dagslÀget och försökt fÄ en bild av vad som behöver utvecklas eller saknas i medlingsverksamheten. Lag (2002:445) om medling med anledning av brott trÀdde i kraft 1 juli Är 2002 och medlingsverksamheten har sen dess utvecklats och expanderats i Sverige.

Medling : ur ett brottsofferperspektiv

Medling innebÀr att gÀrningsman och brottsoffer trÀffas för att tillsammans samtala om hur de ska hantera följderna av en brottshÀndelse och dess verkningar i framtiden. BÄda parterna fÄr en central roll dÀr de fÄr Äterge sin version av hÀndelsen utan att bli avbrutna. Syftet med rapporten Àr att undersöka vilka effekter medling eventuellt medför för brottsoffret. Materialet som anvÀnds Àr bÄde svenska och utlÀndska studier som behandlar Àmnet. Rapporten bygger ocksÄ pÄ tvÄ intervjuer med medlingssamordnare i Sverige.

Medling vid brott : En studie om vuxna gÀrningspersoners upplevelser av medlingsprocessen i Nya Zeeland

I den hÀr studien uppmÀrksammas medling vid brott för vuxna gÀrningspersoner med fokus pÄ deras upplevelser av medlingsprocessen. Syftet med studien Àr att undersöka hur vuxna gÀrningspersoner i Nya Zeeland upplever medlingsprocessen och dess effekter, dels som en metod för att Äterintegreras i samhÀllet, dels som en metod för att förebygga Äterfall i brott. Den ökade kÀnnedom om medlingsprocessen för vuxna gÀrningspersoner som studien har genererat anvÀnds för att ifrÄgasÀtta och problematisera den svenska lagens ÄldersbegrÀnsning, dÀr medling vid brott endast erbjuds till gÀrningspersoner under 21 Är. För att uppnÄ studiens syfte och besvara dess frÄgestÀllningar har en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer tillÀmpats. Totalt genomfördes nio intervjuer med vuxna gÀrningspersoner som genomgÄtt medling vid brott i Nya Zeeland.

Skolmedling: en komparativ, metod- och lagstudie

Syftet med detta arbete har varit att utreda vad skolmedling Àr och att visa hur den kan anvÀn-das som en alternativ konfliktlösningsmetod i skolan. Jag har Àven gjort en granskning av rÀttslÀge. Varför ska skolor eller nÄgon annan anvÀnda medling? PÄ denna frÄga finns det flera svar. Medling Àr oftast ett snabbare sÀtt att lösa konflikter Àn den traditionella rÀttsprocessen.

Hur fungerar medling vid ungdomsbrott och vilka fördelar kan medlingen ge brottsoffret, gÀrningspersonen och samhÀllet?

Syftet med det hÀr arbetet Àr att besvara frÄgestÀllningen: ?Hur fungerar medling vid ungdomsbrott och vilka fördelar kan medlingen ge brottsoffret, gÀrningspersonen och samhÀllet?? Genom att gÄ pÄ en förelÀsning, lÀsa lÄnad litteratur i Àmnet och intervjua tre personer har jag kommit fram till att det inte finns nÄgra större forskningsresultat, gjorda i Sverige eller Norden, som visar pÄ vilken effekt medling kan ge. Jag har dock kunnat konstatera att effekten allt som oftast pÄ positiv utifrÄn den information jag har fÄtt fram. Förhoppningsvis kommer Àven den första stora forskningsrapporten att visa detsamma..

Medlingsverksamheten i Norrbotten: en kartlÀggning och analys

Medling vid brott Àr ett möte mellan tvÄ eller flera personer i konflikt med varandra, och en utomstÄende person som ser till att man pratar om det man Àr oenig om och de följder det haft för den enskilde. I Sverige finns medling vid brott i de flesta kommunerna men det Àr inte i alla som medlingsverksamheten fungerar som det Àr tÀnkt. VÄrt syfte med denna uppsats Àr att redogöra för hur medlingsverksamheten ser ut i Norrbotten idag samt att försöka besvara frÄgan varför medlingsverksamheterna fungerar sÄ olika i kommunerna i Norrbottens lÀn. Uppsatsen berör endast medlingsverksamheten i Norrbotten och hur denna Àr uppbyggd vad gÀller medling vid brott. För att nÄ vÄrt syfte har vi utfört intervjuer med personer runt om i lÀnet, som pÄ ett eller annat sÀtt Àr ansvariga eller arbetar med medling vid brott, i just deras kommun.

NÀr, var, hur och varför ? en kvalitativ studie om en kommuns arbete kring medling med anledning av brott.

Syftet med uppsatsen var att undersöka hur arbetet kring medling med anledning av brott bedrivs och Àr organiserat i en mellanstor kommun. Följande frÄgestÀllningar anvÀndes för att besvara syftet. Hur Àr kommunens medlingsverksamhet organiserad?Hur arbetar Äklagare och polis med medling i kommunen? Finns det ett fungerande samarbete mellan dessa tre parter och hur ser det i sÄ fall ut? Finns det nÄgon skillnad i de olika myndigheternas Äsikter angÄende teorier om straff och pÄverkar dessa i sÄ fall arbetet kring medling?Med hjÀlp av en kvalitativ metod, dÀr öppna intervjuer har anvÀnts, sÄ har uppsatsens syfte kunnat besvaras. Fyra respondenter valdes ut och de representerar medlingsverksamhet, polis, Äklagare samt brottsoffer.

"En andra chans" : Upplevelser av medling vid brott

Vad hÀnder vid en medling och hur upplevs detta möte av de parter som ingÄr i medlingsprocessen? Denna frÄga Àr utgÄngspunkten i föreliggande uppsats vilken belyser gÀrningspersoners och brottsoffers upplevelser samt den förÀndrade syn pÄ sig sjÀlva och den andra parten vilken medlingen bidragit till. Medling vid brott innebÀr att gÀrningsperson och brottsoffer möts och samtalar om sina upplevelser av brottet. Denna uppsats har med intervjuer som bas studerat parternas egna upplevelser av medlingssituationen. De teoretiska utgÄngspunkterna för uppsatsen Àr George Herbert Meads ?Den Generaliserade andre?, Thomas Scheff och Susanne Retzingers skambegrepp, Erving Goffmans samspelsteori samt ?Det intersubjektiva tredje? vilket beskrivs av Samuel Gerson.

1 NĂ€sta sida ->